رویکرد نشانه شناختی به کودک، در شعر پایداری فلسطین و ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات
  • نویسنده حسین عابدی
  • استاد راهنما تورج زینی وند
  • سال انتشار 1394
چکیده

«کودک جنگ» و کنش ها و کیفیّت های مختلف این پدیده، برای شاعران مقاومت، در حکم نشانه و موادّ با معنایی هستند که بخشی از مسأله ی پایداری و ساختارها و مناسبات درونی و بیرونی آن را قابل شناخت می سازند. شماری از نقش ها و دلالت هایی، که ارتباط استوار میان معصومیّت کودکی و دنیای پر خشونت جنگ را بازسازی می کنند، از رهگذر شعر این شاعران، روایت می شوند و معناهای محتمل و گسترده ای را به این مفهوم پاک بشری متّصل می-سازند. شاعران مقاومت فلسطین و ایران، به اقتضای زمان، از چنین «بن مایه »ی ارزشمندی، آفرینش های ادبی فراوانی را رقم زده اند. اینان رسالت شعر را به گفتار از دنیای محسوس بزرگسالان محدود نساخته اند؛ بلکه به دنیای کودکان نیز راه یافته و راز و رمز خشونت علیه آنها را در قالب شعر بازگو کرده اند. در این پژوهش با کمک رهیافت های مختلف نشانه شناختی و روش توصیف و تحلیل متن، شعر چهار تن از شاعران مقاومت فلسطین (محمود درویش، سمیح القاسم، راشد حسین و فدوی طوقان) و نیز چهار تن از شاعران ادبیّات پایداری ایران (قیصر امین پور، سلمان هراتی، مصطفی رحماندوست و جعفر ابراهیمی) با موضوع «کودک جنگ» بررسی نشانه شناسانه گردید و هشت نشانه ی «عنوان شعر»، «روایت»، «زمان»، «مکان»، «اشخاص»، «بینامتن»، «زبان» و «مولّف» (خود) در آنها مورد ارزیابی و تحلیل در روساخت و ژرف ساخت شعرها قرار گرفت. افق بررسی ها در اینجا به یک روش یا الگوی خاصّ نشانه شناختی محدود نشد؛ بلکه ایده ها و نظریّه های متنوّع نشانه شناختی از منظری عام و همه سو نگر، به قضاوت درباره ی این شعرها پرداخت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که شعر مقاومت فلسیطن با موضوع کودکان، بر خلاف همتایان ایرانی خود، بیشتر کودکانه نما است تا کودکانه؛ یعنی زبان آن بزرگسالانه است و تنها موضوع آن کودکان اند؛ امّا از ویژگی های مهم و مشترک میان دو گروه، آن است که شعر ایشان، نشانه و بازتابی از یک زندگی است؛ زندگی خصوصی و عمومی شاعرانی که از بُعد کودکانه ی آن، در میان نشانه های هم میمون و هم نامیمون و آزاردهنده در نوسان است. در شعر این شاعران، علاوه بر عناصر درون متن، تکیه ی فراوانی بر عناصر فرامتن و سوانح زندگی مولّف می شود. از میان نشانه های شعری، سه نشانه ی زمان، مکان و شخصیّت پر بسامدترین این نشانه های متنی هستند و همگی این نشانه ها امکان تأویل های گوناگون از شعر «کودک پایداری یا جنگ» را فراهم می سازند. این نشانه ها تنها بیانگر جنبه های عاطفی و احساسی شعر کودک در حوزه ی ادبیّات پایداری نیستند؛ بلکه مخاطبان را به سوی دغدغه های فکری، سیاسی و اجتماعی شاعران نیز رهنمون می سازند. کلیدواژه ها: شعر کودک، شعر پایداری، شعر مقاومت فلسطین، شعر مقاومت ایران، نشانه شناسی

منابع مشابه

بن‌مایه‌‌های ادب پایداری در شعر شاعران مسیحی فلسطین

کمال ناصر، شاعر فلسطینی و مسیحی معاصر، از شخصیّت‌های برجستۀ ادبیّات مقاومت به‏شمار می‌آید که نقش بسزایی در گسترش ادبیّات بیداری و آگاه‌سازی مردمی و دفاع از مظلومیّت و آزادی ایفا نموده است. کمال، علاوه بر مشارکت در فعّالیّت‌های سیاسی و اجتماعی، احساسات و عواطف انسان دوستانه خود را در قالب شعر بیان کرده است. وی، بخش زیادی از شعر خود را به موضوع مقاومت و پایداری اختصاص داده است؛ وطن‌دوستی، وحدت ملّی- قوم...

متن کامل

تأویل نشانه شناختی ساختارگرای شعر "زمستان "

از نظرپی یر گیرو، زبان شناس فرانسوی، همه چیز نشانه است و نشانه شناسی که علم نشانه هاست همهء دانایی و تجربهء انسان را در بر می گیرد. بنابراین بسیاری از حوزه های فکر و اندیشه را می توان در قالب اصول نشانه شناسی بررسی و تحلیل کرد. شعر به لحاظ رمزگان هنری و پیام زیباشناختی آن، از نظام نشانه ای پیچیده ای برخوردار است. مقالهء حاضر، نگرشی است نشانه شناختی به شعر زیبای "زمستان " اخوان ثالث و بر این...

متن کامل

بن مایه های ادب پایداری در شعر شاعران مسیحی فلسطین

کمال ناصر، شاعر فلسطینی و مسیحی معاصر، از شخصیّت های برجستۀ ادبیّات مقاومت به‏شمار می آید که نقش بسزایی در گسترش ادبیّات بیداری و آگاه سازی مردمی و دفاع از مظلومیّت و آزادی ایفا نموده است. کمال، علاوه بر مشارکت در فعّالیّت های سیاسی و اجتماعی، احساسات و عواطف انسان دوستانه خود را در قالب شعر بیان کرده است. وی، بخش زیادی از شعر خود را به موضوع مقاومت و پایداری اختصاص داده است؛ وطن دوستی، وحدت ملّی- قوم...

متن کامل

نشانه های ارتباط غیر کلامی در شعر پایداری نزار قبّانی

جهت‌دهی به افکار و اندیشه‌ها از اهداف ادیبان حوزۀ پایداری است و آنان کوشیده‌اند با توجه به فضای خفقان و یأس‌آلود در جامعه از شیوه‌های مختلف بیانی جهت برقراری ارتباط مؤثر و بیان نافذتر اندیشه‌های پایداری یاری جویند. شالودۀ ارتباط، علاوه بر روش‌های مبتنی بر کلام به نشانه‌های غیرکلامی نیز متکی است و نشانه‌های فرازبانی موجود در متن با کارکردها و نقش‌های اثرگذار خود می‌توانند دامنه معنادار فَراگرد ار...

متن کامل

نشانه شناسی شناختی هنرتصویری کودک در رویکرد ویگوتسکی

چکیده این پژوهش با نگاهی به نشانه شناسی و شناخت شناسی آغاز می شود و سپس به طرح مسئله ی نشانه شناسی در هنر می پردازد و در این راستا از روش شناسی ویگوتسکی در خصوص نشانه های واسطه مند به عنوان منشأ شکل گیری اندیشه و شناخت انسان از جهان بهره گرفته و دیدگاه وی در مورد تحلیل روان شناختی هنر بررسی می شود، به این لحاظ هنر به مثابه ی یک نظام پیچیده ی نشانه-ای مورد توجه قرار گرفته که از ساختارهای فرهنگی...

15 صفحه اول

نشانه های ارتباط غیر کلامی در شعر پایداری نزار قبّانی

جهت‌دهی به افکار و اندیشه‌ها از اهداف ادیبان حوزۀ پایداری است و آنان کوشیده‌اند با توجه به فضای خفقان و یأس‌آلود در جامعه از شیوه‌های مختلف بیانی جهت برقراری ارتباط مؤثر و بیان نافذتر اندیشه‌های پایداری یاری جویند. شالودۀ ارتباط، علاوه بر روش‌های مبتنی بر کلام به نشانه‌های غیرکلامی نیز متکی است و نشانه‌های فرازبانی موجود در متن با کارکردها و نقش‌های اثرگذار خود می‌توانند دامنه معنادار فَراگرد ار...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023